Heb je interesse of een vraag? Stuur ons een appje en we reageren zo snel mogelijk! x
Terug naar kennisbank

Hoe behoud je medewerkers in de huidige krappe arbeidsmarkt?

Melissa Bons
20 januari 2022

De cijfers liegen er niet om, er is een krapte op de arbeidsmarkt. Bedrijven schreeuwen om personeel en nieuwe medewerkers zijn bijna niet te vinden. Dit blijkt ook uit de cijfers. Half november 2021 waren er 126 vacatures per 100 werklozen (bron: CBS), het is dan ook niet gek dat nieuwe medewerkers moeilijk te vinden zijn. Daarnaast krimpt de beroepsbevolking, is jong talent schaars en ziet het er niet naar uit dat dit binnen de komende jaren zal gaan veranderen. Maar nog belangrijker; gezien de spanning op de arbeidsmarkt, betekent dit ook dat bedrijven alles uit de kast trekken om toch nieuwe medewerkers te vinden. Hierdoor is het ook aannemelijk dat bedrijven medewerkers van jouw organisatie benaderen om een overstap te maken. Daarom is het nu belangrijker dan ooit om te zorgen voor tevreden medewerkers die zichzelf binnen jouw organisatie kunnen ontwikkelen waardoor je ze ook weet te behouden. Maar hoe doe je dat?

Onboarding

Wanneer een nieuwe medewerker start binnen je organisatie, is het belangrijk om te zorgen voor een juiste onboarding, kortom een goed introductieprogramma. Met de juiste onboarding kun je medewerkers binden aan je organisatie. Wanneer de introductie niet op de juiste manier wordt geregeld, zal het verloop (de vertrekkende medewerkers) toenemen. Nieuwe medewerkers hebben behoefte aan duidelijkheid en willen weten wat er van ze verwacht wordt. Daarnaast geeft het de werkgever ook de ruimte om aan te geven wat de verwachting is en zorgt het uiteraard voor een warm welkom. De proeftijd is onderdeel van het onboardingsprogramma. Het is goed om aan het einde van de proeftijd een evaluatiemoment te plannen met de nieuwe collega. Het geeft de mogelijkheid om feedback te geven en te krijgen, waardoor je indien nodig ook meteen kunt bijsturen.

Ontwikkelingsmogelijkheden

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat ontwikkeling en persoonlijke groei centraal staan in het kiezen voor een werkgever. Met name de jongeren van Generatie Z (geboren tussen 2000-2015) en de Millennials (geboren tussen 1985-2000) hechten hier meer en meer waarde aan. Als werkgever heb je hierin een belangrijke rol. Medewerkers willen zichzelf ontwikkelen en groeien, maar dit is niet alleen werkinhoudelijk. Dit kan ook zijn op persoonlijk vlak waarbij je kunt denken aan “assertiviteit” of “inzicht krijgen in mijn talenten en deze inzetten”. Moet je dan nu iedereen een opleiding aanbieden? Nee. Vraag medewerkers waar zij behoefte aan hebben, waarin willen zij zich ontwikkelen? Hoe willen zij dit aanpakken? Waarin kunnen medewerkers van elkaar leren? Als werkgever en leidinggevende is het belangrijk om in gesprek te blijven over eigen ontwikkeling en neem je een faciliterende rol in.

Functioneren en beoordelen

Functionerings- en beoordelingsgesprekken worden bij de meeste organisaties eenmaal per jaar gehouden. Er zijn verschillende vormen om dit aan te pakken. Vink je een lijstje af en is het een invuloefening of ga je het “echte” gesprek aan. Mijn voorkeur heeft het laatste al dan niet gecombineerd met een aantal competenties waar je een medewerker op beoordeelt. Daarnaast zou je ervoor kunnen kiezen om te starten met ontwikkelgesprekken door het hele jaar heen. Door het hele jaar in contact te blijven met je medewerkers zorg je ervoor dat je signalen kunt oppikken wanneer het bijvoorbeeld niet goed gaat met de medewerker of als een medewerker zijn werk minder leuk begint te vinden. Door deze signalen kun jij als werkgever eerder anticiperen en met een medewerker meedenken om zo de medewerker binnen je organisatie te behouden. Er zijn veel werkgevers die zeggen “maar ik spreek mijn medewerkers iedere dag” maar dit is toch anders. Door een ontwikkelgesprek heb je een 1-op-1 momentje waarin de medewerker de volledige aandacht krijgt.

Waardering

Waardering zit niet alleen in het salaris. Het is belangrijk dat het salaris marktconform is, maar dit is niet waardoor een medewerker zich gewaardeerd voelt. Oftewel, salaris is een basisvoorwaarde wat op orde moet zijn, want zodra medewerkers het idee hebben dat ze te weinig betaald krijgen, bestaat de kans wel dat zij sneller zullen vertrekken. Bij waardering moet je meer denken aan kleinere dingen zoals:

  • geef eens wat vaker een compliment (dit is ook nog eens geheel gratis);
  • regel eens een spontane traktatie;
  • regel eens een gezamenlijke lunch of borrel (wanneer dit weer mogelijk is);
  • sta stil bij persoonlijke gebeurtenissen zoals verjaardag, trouwdag, geboorte;
  • betrek medewerkers bij de organisatie doelen.

Samengevat is het dus belangrijk om medewerkers in deze tijd te behouden. Belangrijk is dat je zorgt voor de juiste onboarding en continu in contact blijft met je medewerkers, stimuleer ze in hun eigen ontwikkeling en vergeet niet om af en toe ook je waardering uit te spreken / te laten zien.

 

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem contact met ons op