Terug naar kennisbank

Recruitment tips

Christy Raedts
06 januari 2022

We merken dat organisaties enorm veel moeite hebben met het werven van de juiste nieuwe medewerkers. In heel veel verschillende branches horen we geluiden dat vacatures niet tot nauwelijks ingevuld kunnen worden. Daarom hebben wij, vanuit Prima Werk en Mens, tips opgesteld die je wellicht helpen bij de zoektocht naar jouw nieuwe aanwinst.

Tip 1: Pas je aan de kandidaat aan

Als jouw toekomstige werknemer momenteel elders werkzaam is en latent op zoek is naar een nieuwe uitdaging, is het raadzaam om in de avond de sollicitatie in te plannen. Zo hoeft de kandidaat zich niet in bochten te wringen om jouw organisatie te leren kennen.

Tip 2: Werk aan je imago als werkgever

Kijk eens kritisch naar de manier waarop jij je kandidaten ontvangt. Denk hierbij aan de inrichting van je pand (entree, spreekkamers etc.), gastvrijheid en verwelkoming.  De eerste indruk is namelijk enorm belangrijk. Loop eens door de ogen van een kandidaat dit proces door. Hoe zou jij je welkom geheten voelen bij jouw bedrijf?

Tip 3: Weg met het woord ‘sollicitatie’

In een markt waar kandidaten schaars zijn, behaal je met een informele benadering vaak meer succes. Dus geen formele sollicitatiegesprekken voeren met vragen zoals: “waarom zou je hier willen werken?”. Voer juist een open gesprek waar je allebei de ruimte krijgt om elkaar te leren kennen.

Tip 4: Bel sollicitanten altijd op voordat je een kennismaking inplant

Bel sollicitanten die interesse tonen altijd eerst op zodat je ze telefonisch een aantal vragen kunt stellen. Denk aan vragen zoals: ‘Waarom heb je gesolliciteerd?’, ‘Waar kwam je de vacature tegen?’ (belangrijke info voor jou zodat je weet welke kanalen werken) en ‘Heb je momenteel meerdere sollicitaties lopen?’. Met deze vragen kun je achterhalen hoe de sollicitant klinkt en welk gevoel hij/zij je geeft. Op basis hiervan kun je beoordelen of hij/zij überhaupt op gesprek moet komen en zo ja, hoe snel dit ingepland dient te worden.

Tip 5: Sluit af met praktische zaken

Eindig het gesprek met onderstaande vragen: ‘Heb je een vakantie in het vooruitzicht? Zo ja, wanneer?’, ‘Heb je momenteel andere procedures lopen? Zo ja, waar?’, ‘Hoe ver ben je in de procedures?’, ‘Wat is je opzegtermijn?’, ‘Wat is je huidige salaris?’, ‘Hoeveel vakantiedagen heb je bij je huidige werkgever?’, ‘Hoe zit de pensioenregeling in elkaar?’, en ‘Zijn er andere arbeidsvoorwaarden waar we rekening mee moeten houden?’. Sluit vervolgens af met het toelichten van de vervolgstappen in het sollicitatieproces en spreek een datum af wanneer je de kandidaat van een terugkoppeling voorziet. Handel hier vervolgens zelf ook naar!

Kun jij wel wat hulp gebruiken bij recruitment? Neem gerust contact met ons op!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?

Neem contact met ons op