Terug naar kennisbank(Wets-)wijzigingen 2025
Anne van Os
19 november 2024
Minimumloon 1 januari 2025
Met ingang van 1 januari 2025 wordt het wettelijk minimumuurloon verhoogd met 2,75%. Hiermee wordt het minimumuurloon verhoogd van € 13,68 naar €14,06 bruto per uur. De werkgever is volgens de wet verplicht om werknemers bruto per uur minimaal het minimumuurloon te betalen. Regelgeving uit de cao kan hier vanaf wijken door een hoger minimumuurloon vast te stellen.
Stijging werkgeverslasten
Heb je medewerkers werkzaam die per jaar meer verdienen dan € 71.628,- bruto? Dan stijgen je loonkosten. Het maximum premiedagloon stijgt met ingang van 1 januari 2025 van € 71.628,- naar € 75.860,- Dit betekent dat werkgeverslasten berekend worden over dit nieuwe en tevens hogere bedrag. Het is belangrijk voor werkgevers om jezelf te realiseren dat hierdoor een hogere kostprijsberekening van toepassing zal zijn.
Wet verduidelijking beoordeling arbeidsrelaties en rechtsvermoeden (VBAR)
Vanaf 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst strenger toezien op de arbeidsrelaties tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers. Met de beëindiging van het ‘handhavingsmoratorium’ kan de belastingdienst naheffingen en boetes opleggen als er sprake blijkt te zijn van schijnzelfstandigheid of een feitelijk dienstverband. Schijnzelfstandigheid houdt in dat iemand werkt als zelfstandige, terwijl de werkrelatie volgens arbeidsrechtelijke criteria feitelijk een dienstverband vormt.
Werkgevers moeten daarom zorgvuldig beoordelen of een zzp’er of freelancer daadwerkelijk als zelfstandige werkt. Als de werkrelatie kenmerken vertoont zoals gezag van de opdrachtgever, een verplichting om het werk persoonlijk uit te voeren, en betaling in de vorm van loon, kan de Belastingdienst dit als een dienstverband beschouwen.
Verhoging eindheffing bestelauto van de zaak
Per 1 januari 2025 wordt de jaarlijkse eindheffing voor het doorlopend afwisselend gebruik bestelauto verhoogd van €300 naar €438. Deze regeling geldt voor bestelauto’s die door meerdere werknemers wisselend worden gebruikt, waardoor het privégebruik lastig bij te houden is. Met deze eindheffing kan het privégebruik fiscaal worden verantwoord zonder de administratieve last van een gedetailleerde kilometeradministratie.